
De regels omtrent de fiets van de zaak zijn bijna complexer dan de regels voor een auto van de zaak. Na afschaffing in 2015 van de regeling “fiets van de zaak” en invoering van de werkkostenregeling is de wereld er in fietsland niet eenvoudiger op geworden. Hoe ziet de nieuwe regeling in 2020 eruit?
Fiets van de werkgever in 2019
De fiets van de zaak of leasefiets is een lastige regeling. De waarde van het privégebruik moet uitgerekend worden. Dit wordt als loon gezien en hierover is dan loonheffing verschuldigd. De insteek kan zijn, dat de privékilometers worden bijgehouden en dat hiervoor een kilometerprijs wordt berekend. Al met al … dit wordt niks en is veel te lastig. Dit moest veranderen.
Fietsregeling in 2020
In 2020 worden de regels voor een ter beschikking gestelde fiets een stuk eenvoudiger. Werkgevers die een normale fiets of elektrische fiets ter beschikking stellen aan een werknemer kunnen gebruik maken van een nieuwe regeling. Er komt een bijtelling van 7% per jaar voor het privégebruik van de (elektrische) fiets. Dit is een eenvoudige regeling die lijkt op de regeling voor de auto van de zaak.
Leasefiets in 2020
Net als bij de auto van de zaak is het ook mogelijk om voor de fiets van de zaak een lease af te sluiten. Via deze route worden fiscaal voordelige arbeidsvoorwaarden geïntroduceerd binnen een bedrijf.
Voorbeeld fietsregeling in 2020
Een (elektrische) fiets kost € 2.000, jaarlijks moet € 140 als loon worden gezien. Dit kost de werknemer € 11,67 per maand. De werkgever mag hierbij alle (onderhouds)kosten en de gehele aanschaf voor zijn rekening nemen.
Bij een privéfiets mag de werkgever voor alle woon-werk en zakelijke kilometers € 0,19 per kilometer vergoeden.