De elektrische fiets is anno 2019 ontzettend populair, maar wordt wel gezien als de minder gezondere optie. Wie echt gezond leeft zit op een normale fiets, maar is dat eigenlijk wel zo. Een Europees onderzoek, gefinancierd door de Europese commissie, bewijst het tegendeel.
Elektrische fiets gezonder dan de gewone fiets
Uit Europees onderzoek blijkt dat de elektrische fiets gezonder is dan de “gewone” fiets. Er deden in totaal 10.000 mensen, uit 7 verschillende Europese steden, mee aan het onderzoek. Om te achterhalen welke van de twee opties het gezondste is, werd er gekeken naar de hoeveelheid energie die de twee type fietser in een week gebruiken. En uit deze vergelijking werd al vrij snel duidelijk dat mensen met een elektrische fiets het wat dat betreft winnen.
Het resultaat kan misschien als een verrassing komen. Het rijden op een normale fiets vereist toch veel meer kracht dan het rijden op een elektrische fiets? En ja, dat is ook zeker het geval. Wie op een normale fiets rijdt zal meer energie verbruiken, maar deze fiets wordt minder vaak gepakt. Mensen met een elektrische fiets rijden namelijk veel meer kilometers dan mensen met een normale fiets. En ondanks het feit dat er trapondersteuning te vinden is in een E-bike, moet je wel degelijk inspanning leveren om vooruit te komen.
Meer METS voor elektrisch
In het Europese Onderzoek worden de prestaties uitgedrukt in Metabolic Equivalent Task minuten per week, beter bekend als MET min/wk. Dit is een maat voor de hoeveelheid energie die een bepaalde fysieke inspanning kost. Zoals gezegd werden er voor het onderzoek de inspanning van een normale fietser en dat van een elektrische fietser naast elkaar gelegd. Waar een “gewone” fietser in een week gemiddeld 4085 METS gebruikt, gebruikt een persoon met een elektrische fiets zo’n 4464 METS.
Dat heeft dus alles te maken met het feit dat “de e-fietsers langere trajecten afleggen op hun rijwiel”, zo meldt een onderzoeker. Waar een normale fietser het gemiddeld na 4,8 kilometer het al voor gezien houdt, zit de elektrische fietser op een gemiddelde afstand van 9,4 kilometer. “Bovendien stappen ze vaker op hun e-bike in plaats van in hun auto, wat nog meer oplevert voor hun gezondheid.”
Wel meer dodelijke ongevallen
Mensen met een elektrische fiets in de schuur lijken dus vaker de fiets te pakken, maar hebben ook meer dodelijke ongevallen. In 2017 kwamen maar liefst 57 65-plussers om het leven tijdens een ongeval met een elektrische fiets. Je zou in eerste instantie verwachten dat dit met de snelheid te maken heeft gehad, maar dat is zeker niet het geval. De meeste incidenten met senioren hadden te maken met het op-en afstappen. Daarnaast gaat het ook vaak mis op wanneer er een noodstop gemaakt moet worden.
Bron: WANT – Mark Hofman