De accu is naast de motor het belangrijkste onderdeel van je e-bike. Wil je de capaciteit en de levensduur van je accu optimaal benutten en er jarenlang plezier aan beleven, dan moet je met een aantal zaken rekening houden.
Kies de accu die bij je past.
Het is van belang om bij aankoop van een e-bike goed in te schatten wat je met jouw e-bike gaat doen. Ga je de e-bike alleen gebruiken voor korte ritten of ga je er ook grotere afstanden mee fietsen? Als je meer kilometers gaat maken heb je meer capaciteit nodig.
Het is dan altijd beter om de capaciteit hoger in te schatten dan lager, dus kies voor meer Wh. Het is namelijk altijd bewezen dat je meer kilometers maakt met een e-bike dan met een normale fiets. Vergeet niet rekening te houden met jouw lichaamsgewicht en het terrein waarop je gaat fietsen, ook deze factoren wegen mee.
Een lithium accu kun je op elk moment bijladen
De accu van een moderne e-bike bestaat uit lithium-ion cellen. Deze kun je op ieder moment bijladen, ook als de batterij slechts halfleeg is. Ga je voor een langere tocht? Neem dan je oplader mee, want tijdens een koffiepauze of lunch kun je zo gemakkelijk jouw accu van extra energie voorzien.
Gebruik alleen de acculader die bij de accu hoort
Het is ontzettend belangrijk dat je enkel de acculader gebruikt die bij de accu hoort. Plak bijvoorbeeld een naamsticker of herkenningspunt op jouw eigen lader als je meerdere e-bikes in de schuur hebt staan. Zo voorkom je het verwisselen van de acculader.
Trapondersteuning en de juiste versnelling
Door op het juiste moment te schakelen kun je veel energie besparen. Schakel bijvoorbeeld bij het stoplicht altijd terug naar een kleinere versnelling. Als je dan wegrijdt gaat dit veel soepeler en het vreet minder energie. Hetzelfde geldt voor als je heuvelop gaat, dan kun je beter terugschakelen.
De regel is; hoe hoger de trapfrequentie, hoe langer je met jouw accu doet.
Controleer de bandenspanning
Op moderne fietsbanden zit een taaie anti-leklaag waardoor je bijna nooit meer een lekke band krijgt. Door deze laag is het wel extra moeilijk om te merken dat de banden een te lage bandenspanning hebben. Dit zorgt ervoor dat er meer rolweerstand is en er minder kilometers gereden kunnen worden op één accu-lading. En je banden slijten ook nog eens sneller.
Rijdt ook in de winter
Om de accu in goede conditie te houden is het belangrijk om in de winter ook af en toe een ritje te maken. Hierdoor stimuleer je het proces van laden en ontladen. Reken wel op een afname van ongeveer 15 procent capaciteit wanneer je gaat rijden tijdens koude dagen.
Laad s’nachts nooit op
Wellicht heb je het wel eens gehoord, maar een accubrand gebeurd steeds vaker. Hoewel de kans nog steeds klein is, is het wel verstandig om in de nacht de accu niet op te laden. Tijdens het laden stroomt er veel energie door de accu en ontstaat er, zeker tijdens het laatste gedeelte van het laadproces, veel weerstand, met de kans op oververhitting.
Bron: id.nl